UCHWAŁA
V KONGRESU POLSKIEGO PRZEMYSŁU GAZOWNICZEGO
26 października 2016, Ossa
Uczestnicy V Kongresu Polskiego Przemysłu Gazowniczego, którego tematem przewodnim był „Gaz ziemny w polityce gospodarczej państwa” po wysłuchaniu prezentacji, dyskusji panelowych oraz zgłoszonych podczas obrad wniosków i postulatów, postanawiają przyjąć, jako wynik Kongresu, uchwałę następującej treści:
I. Uwarunkowania systemowe rozwoju przemysłu gazowniczego w Polsce
- Kluczowym postulatem dedykowanym administracji państwowej jest wskazanie na pilne rozpoczęcie prac na nową „Polityką Energetyczną Polski – 2050”, ponieważ ostatni taki dokument rządowy powstał w 2009 roku. W sytuacji, gdy powstała „Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju (SOR)” i są wytyczone cele długofalowej polityki państwa w wielu różnych segmentach gospodarki, konieczne jest uszczegółowienie polityki państwa w zakresie bezpieczeństwa energetycznego poprzez wskazanie mechanizmów, które zapewnią niezbędny dla gospodarki poziom wytwarzania energii, po konkurencyjnych cenach i sprzyjający ochronie środowiska. Zapisy, jakie znalazły się w SOR, umożliwiają już wypracowanie polityki energetycznej Polski, która powinna zostać poddana debacie publicznej z udziałem wszystkich liczących się środowisk gospodarczych i która powinna osiągnąć status ponadpartyjnej doktryny energetycznej Polski, o długim okresie obowiązywania, wolnej od zmienności wynikającej z cykli wyborczych.
- Zawarte w „Strategii na rzecz odpowiedzialnego rozwoju” projekty dywersyfikacyjne obejmujące terminal LNG oraz projekt tzw. Bramy Północnej, wymuszają zmiany tradycyjnych szlaków dostaw gazu ziemnego w naszej części Europy, powodują konieczność rozbudowy i modernizacji sieci gazowej przesyłowej i dystrybucyjnej oraz podziemnych magazynów gazu. Skala tych inwestycji powinna sprawić, że ustawodawca podejmie szybko skuteczne prace nad prawem o inwestycjach liniowych, bez którego inwestycje w zakresie sieci i pojemności magazynowych nie mają szans powstać w oczekiwanym przez państwo i inwestorów czasie.
- W polityce energetycznej priorytetem władz państwa powinno być wspieranie poszukiwań i wydobycia krajowych zasobów nośników energii, ze złóż konwencjonalnych i niekonwencjonalnych. Rozwój technologii stwarza nowe możliwości zagospodarowania obszarów wydobywczych. Państwo powinno tworzyć mechanizmy wsparcia dedykowane firmom poszukiwawczo-wydobywczym, jak również uniwersytetom technicznym i ośrodkom badawczym, w zakresie poszukiwania innowacyjnych technik i technologii wydobywania surowców energetycznych.
II. Priorytety branży gazowniczej ważne w polityce państwa
1. Otoczenie prawne rynku gazu to jeden z kluczowych problemów jego funkcjonowania i rozwoju. Środowiska gazowników od lat upominają się o sprawną legislację, nadążającą za zmianami na rynku i postępem technologicznym. Dotyczy to zarówno regulacji ustawowych, jak i przyjmowania aktów wykonawczych do ustaw. Wyczerpał się ostatecznie model nieustannych nowelizacji prawa, czyniący je nieczytelnym i obniżającym efektywność inwestycyjną. Ustawodawca powinien w trybie pilnym przystąpić do tworzenia nowych kompleksowych ustaw regulujących rynek zamówień publicznych, problemy prawnej kontroli metrologicznej, dozoru technicznego, normalizacji.
2. Środowisko gazowników od lat inicjuje projekty wsparcia dla kogeneracji, wspierane w tych działaniach przez samorządy gospodarcze rynku energii. Wzorem innych krajów oraz implementując dyrektywę „Czysta Energia”, powinien być uruchomiony długofalowy program wsparcia efektywnych i ekologicznych rozwiązań, jakie stwarza wykorzystanie gazu ziemnego w układach kogeneracyjnych .
3. Samorząd gazowniczy oczekuje wsparcia dla prac Komitetu Standardu Technicznego IGG, w tworzeniu nowoczesnej normalizacji i jej wdrażaniu.
III. Rekomendowane działania branży
1. Kongres zobowiązuje Izbę Gospodarczą Gazownictwa, by nie zaprzestawała starań o uchwalenie prawa gazowego. Takie rozwiązanie legislacyjne to jedyny sposób, by usankcjonować rolę gazu ziemnego w polskiej gospodarce i związane z tym prawa sektora gazowniczego do kreowania branżowej strategii rozwoju.
2. Izba Gospodarcza Gazownictwa powinna kontynuować działania na rzecz dialogu firm członkowskich w sprawie ucywilizowania praktyk na rynku inwestorskim, aby w tym gronie doskonalić praktykę wykorzystywania prawa zamówień publicznych i wypracować skuteczne formuły budowania relacji inwestor-wykonawca.
3. Izba Gospodarcza Gazownictwa powinna zaktywizować podjęte już działania na rzecz kreowania dobrych praktyk w zakresie pobudzania innowacyjności w sektorze gazowniczym. To powinny być inicjatywy skierowane przede wszystkim do małych i średnich firm, ale w porozumieniu wiodącymi firmami sektora gazowniczego, zainteresowanymi wykorzystywaniem innowacyjnych rozwiązań powstających w MSP.
4. IGG powinna kontynuować budowanie sojuszy z innymi samorządami gospodarczymi i stowarzyszeniami technicznymi, aby wspólnie uzgadniać warunki funkcjonowania i rozwoju rynku energii.
Uczestnicy V Kongresu Polskiego Przemysłu Gazowniczego upoważniają Zarząd Izby Gospodarczej Gazownictwa do przedstawienia uchwały kongresowej władzom państwowym, instytucjom i organizacjom branży gazowniczej.
W imieniu uczestników V Kongresu Polskiego Przemysłu Gazowniczego
Komisja Uchwał i Wniosków
Stanisław Nagy – przewodniczący
Adam Cymer Mariusz Łaciak Andrzej Osiadacz